Chat with us, powered by LiveChat Storkök & restaurangutrustning med snabb leverans - Widab AB
menu Created with Sketch. times Created with Sketch.
search Created with Sketch.
user Created with Sketch.
cart Created with Sketch. 0 Varukorg
Vanliga frågor (FAQ)
Här har vi samlat vanliga frågor och svar så du snabbt och enkelt
får svar på dina funderingar.

LEVERANS, FRAKT & BETALNING

Vad är det för fraktkostnad på min beställning? 

Vi har olika fraktklasser beroende på produkt. Fraktklasserna är mellan 1 och 10, där den billigaste är 96kr och den högsta är 1995kr (exkl moms). Vilken fraktklass produkten har ser du i kassan!

 

Vid manuella ordrar samt specialbeställningar eller tillverknings-orders kan fraktkostnaden komma att variera.

 

Med vilket fraktbolag skickas min order?

Vi levererar både från eget lager och externlager.
Allt för att uppnå så snabb leverans som möjligt.
Det kan därför variera mellan vilka fraktbolag som används beroende på vilket lager det skickas från.

Kontakta oss för mer information om just din sändning.

Kan jag boka en mer exakt leveranstid?

Vi har idag ingen tilläggstjänst i vår webbutik för tidsbokning. Önskas tidsboknings på din order, kontakta kundtjänst för hjälp.

Tänk på att det tillkommer en avgift för tidsbokning av leverans.

Hur går jag tillväga om leveransen inte kunde genomföras eller missades?

Kontakta oss så hjälper vi dig att boka en ny leveranstid. Ny utkörningsavgift tillkommer om orsaken till den uteblivna leveransen beror på hinder hos dig som mottagare.

Vad gör jag om det saknas något i mitt paket?

Ring eller maila till oss så vi kan undersöka vad som gått fel i leveransen.

Se kontaktuppgifter under Kundservice.

Vart är min order?

När din order har skickats från lager ska du få notis via mail om ihop med sändningsnummer på din order.

 

I vissa fall när en beställning är uppdelad, skickas från olika lager eller externlager kan det vara så att ni måste be om sändningsnummer manuellt. Enklast är då att maila till oss.

KVITTO, FAKTURA & KÖP

Jag saknar kvitto/faktura. Hur gör jag?

Har du gjort ditt köp med "egenfaktura" är du välkommen att kontakta vår kundtjänst. Om du valt att göra ditt köp med Svea Bank AB (publ), vänligen kontakta kundsupport hos Svea. 

Ring: 08 - 514 931 13
Eller www.svea.com

 

 

Hur använder jag en rabattkod?

Om du har tillgång till en unik rabattkod kan du enkelt använda den i kassan innan du slutför ditt köp. I kassan finns en ruta där du enkelt fyller i din rabattkod, trycker på knappen hämta och vips så har priset justerats.
Enkelt va?

 

Är det säkert att betala med kort?

Vi använder ett kortbetalningssystem som är utvecklat för att skydda dig. Alla transaktioner sker via SSL (Secure Sockets Layer) och är krypterade, vilket ger mycket god säkerhet. För att ytterligare skydda dig kontrollerar vi ditt korts giltlighetstid, att beloppet är tillgängligt samt dina adressuppgifter.

 

Jag vill använda leasing. Hur går jag tillväga?

När du vill handla med hjälp av leasing är det enklast att du antingen ringer eller mailar till oss då det i dagsläget inte finns någon "check-out"-lösning för leasing i kassan.

Du kan välja att leasa mellan Wasa Kredit och Edge finans.

En kreditprövning görs och allt godkäns och signeras av dig med mobilt bank-id.

 

Om jag betalar med kort, när dras mina pengar?

Vid köp i vår nätbutik dras beloppet direkt när du genomfört ditt köp via kort.

Kan jag ändra, ta bort eller lägga till produkter i min redan lagda order?

Detta beror helt och hållet på vad det är för typ av order, produkt och hur långt i processen din order är.
Produkter som är specialbeställda, tillverkningsvaror eller liknande finns ingen möjlighet att ta bort (se villkor).

Har en order redan skickats finns ingen möjlighet att lägga till eller ta bort någon produkt. Då får man istället använda sig av återköp och retur när väl varan har kommit fram.

Läs mer kring återköp och retur i våra villkor.

RETUR, ÅTERKÖP, REKLAMATION & GARANTI

Hur vet jag hur lång garanti jag har?

Som privatperson gäller alltid 1års garanti och 2 års reklamationsrätt om inget annat anges vi kvittot. Vissa tillverkare har olika garantier.

 

Vi har gjort en lista på garantitid hos tillverkare som du hittar under villkor!

 

Jag har ångrat mitt köp, vad gäller?

Det är olika villkor beroende på företag eller privatperson.


För privatpersoner gäller öppet köp i 60 dagar.
Det är köparen som själv står för returfrakt och ev. emballage-kostnad. Ett återköp och retur måste alltid anmälas först. Kontaka vår kundtjänst.

För företag gäller ej öppet köp. Se villkor för mer info.

 

Vad gör jag om min produkt gått sönder?

För maskinskada inom garantitid ska en cetifierad servicepartner kontaktas för den tillverkare det gäller.
Anmäl ditt ärende hos respektive tillverkare.

Gäller det utrustning utanför maskin, vänligen kontakta vår kundtjänst för vidare information.

 

Vad är skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt?

Reklamationsrätten är obligatorisk, medan garantin är något frivilligt som återförsäljare och tillverkare kan lägga till. Reklamationsrätten gäller alltid bara för den första köparen och följer inte med själva produkten. Den största skillnaden är att under reklamationstiden är det du som ska bevisa att felet är ursprungligt. Definitionen av ett ursprungligt fel är att felet har funnits vid leverans och att du inte har kunnat påverka felet, samt att felet inte beror på exempelvis slitage, onormal användning, vanvård eller någon form av yttre påverkan (exempelvis tapp- eller vätskeskador). 

Vilka betalsätt erbjuder ni?

Vi erbjuder många olika betalsätt.
Välj mellan Svea faktura, Kortbetalning, Svea delbetalning, Svea Konto, Egen faktura, Leasing med Wasa Kredit och leasing med Edge Finans.

Med "Egen faktura" görs en manuell kreditprövning.
"Svea delbetalning" är enbart för privatpersoner.
"Leasing" är enbart för företag.

 

Vad kostar det att returnera en produkt?

Kostnaden för en retur varierar på storlek och vikt. Fraktkostnaden för ett paket vs. en pall skiljer mycket i pris.

 

Innan du gör en retur behöver det göras en returanmälan till vår kundtjänst. Vi kan därefter hjälpa dig att få en retursedel skickad till dig.

Returkostnad/frakt betalas alltid av köpare.
Läs mer om retur och returkostnad i våra villkor.


 

REPARATION, SERVICE & INSTALLATION

Jag har köpt en vara från widab och behöver hjälp med installation. Hur gör jag?

Vi har egna servicetekniker som finns tillängliga i området Skaraborg. Gäller ert ärende en installation utanför detta område kan ni ta hjälp av någon av våra samarbetspartners.

Ring eller maila oss för mer information.

 

Kan jag laga min maskin själv?

Vi rekommenderar inte någon att reparera sin trasiga utrustning själv, mer än det som står i användarmanualen.

Har utrustnningen på något sätt gått sönder rekommenderar vi att ni kontaktar en servicetekniker i ert område som hjälper till med felsökning och reparation.

 

Vad kostar en installation?

Det är alltid svårt att ge ett fastpris för installation då det skiljer sig rejält både när det gäller typ av produkt, vart den ska vara, hur många tekniker som behöver vara med vid installation, materialåtgång, vatten -och elanslutningar m.m

Kontakta oss för mer information.


 

Hur lång tid tar det att bli kontaktad efter en felanmälan är gjord?

När vi mottagit en felanmälan påbörjas normalt ett ärende inom 1-5 dagar. I vissa fall, där en extern partner sköter ärendet kan tiden variera.

 

Du får alltid information om tid efter mottagen anmälan.

 

Erbjuder ni serviceavtal, tex. månadsvis för en maskin om vi handlar hos er?

Vi har inga fasta underlag utan skräddarsyr avtal specifikt för varje kund utefter maskinpark, användande och behov.

 

Kontakta oss för mer information.

 

Hur gör jag en felanmälan?

Om du har problem med en produkt ska du alltid kontakta vår kundtjänst för vidare information.

Ring eller maila till oss!

 

RESERVDELAR

Resevdelen jag köpte behövdes visst inte, då felet visade sig vara ett annat. Vad gör jag?

Här gäller samma villkor som för öppet köp och returrätt.
Däremot tar vi ej tillbaka reservdelar som är testade så som en termostat där kapilärrör rullats ut och inte kan återgå i nyskick eller samma skick som vid leverans.

Företag har ej öppet köp.

 

Jag beställde en reservdel som ni inte hade i lager, som nu visade sig vara fel. Hur gör jag?

Vid specialbeställningar av produkter utanför ordinarie sortiment gäller ej öppet köp.

Om ni har fått fel produkt mot vad som är beställt ska detta givetvis rättas till och produkten bytas ut.

Reservdelen jag fått fungerar inte, kan jag få en ny skickad till mig?

Alla reservdelar vi säljer funktionstestas innan leverans. Om produkten ändå inte fungerar ber vi behörig tekniker som gjort utbytet att kontakta oss för vidare information.

 

ÖVRIGA FRÅGOR

Köper ni begagnade produkter?

Nej, tyvärr köper vi inte in begagnade produkter, maskiner och utrustning. Däremot kan det förekomma att vi har vissa begagnade maskiner till försäljning.

 

Har ni någon fysisk butik där man kan titta på produkterna ni säljer?

Nej, vi har idag ingen fysisk butik eller showroom. Däremot kan vi i vissa fall göra undantag och ta fram produkter för visning. Kontakta oss först för att se om denna möjlighet finns och varan finns på lager.

Vi rekomenderar att ni besöker tillverkarens hemsida för mer information om det saknas bilder och info i vår nät-butik.

Erbjuder ni någon extra försäkring vid köp av produkter hos er?

Vi har idag ingen tjänst med extra försäkring. Men kanske är det något vi erbjuder i framtiden, vem vet!