Chat with us, powered by LiveChat Storkök & restaurangutrustning med snabb leverans - Widab AB
menu Created with Sketch. times Created with Sketch.
search Created with Sketch.
user Created with Sketch.
cart Created with Sketch. 0 Varukorg

Villkor

Vi tillämpar svensk lag, konsumentköplagen och distansavtalslagen för privatpersoner samt köplagen för företagsköp.
Har ni problem med era produkter har vi egna tekniker med över 20 års erfarenhet som alltid hjälper er till rätta.

Köpvillkor

Reservationer
Widab reserverar sig för slutförsäljning samt varor kan utgå ur sortimentet. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi reserverar oss för prisförändring och produktförändringar utanför vår kontroll samt ev. tryckfel. Widab förbehåller sig rätten att justera priser och eventuella pris och informationsfel.

Force Majeure

Vi tar inget ansvar för förseningar eller fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande såsom arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll. Företaget ansvarar heller aldrig för direkt eller indirekt skada/förlust som kan uppstå för kund.

Distansavtalslagen
Widab följer konsumentköpslagen om distansavtal. Läs mer

Betalningsvillkor

Beställning och Priser
Alla priser på widab.se är i svenska kronor (SEK). Via aktivt val kan du som kund välja att se priser inklusive moms eller exklusive moms.
Alla köp inkluderar mervärderskatt (moms 25%). Beställningar görs via vår e-handel www.widab.se, e-post (order@widab.se) eller via telefon 0500 - 41 54 00.
Vid alla beställningar upprättas detta avtal mellan dig som kund och oss som (widab) som leverantör.
Vid beställningar får du som kund alltid en orderbekräftelse.
 
Betalning och faktura
Vi garanterar säkert köp oavsett betalningsalternativ; direktbetalning, faktura eller avbetalning. Vi tillämpar köp genom Svea Bank AB (publ), fd. Svea Ekonomi och i samband med köp tar Svea över fakturan och villkor därigenom. Vid betalning med kort reserveras beloppet till dess att varan/varorna har lämnat widab´s lager.

För frågor gällande din faktura, ändring av faktura -och/eller leveransadress, vänligen kontakta Sveas kundtjänst på telefon 08 - 514 931 13.

Betala senare - faktura via Svea Bank AB (publ)
Betaltiden är alltid minst 14 dagar från fakturadatum.

Delbetalning med Svea Bank AB (publ)
Exempel på effektiv ränta vid köp om 10.000kr, löptid 12 månader, 0% ränta, uppläggningsavgift 195kr. aviavgift 29kr: 10,68%. (Delbetalning gäller enbart för privatpersoner)
Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplösning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

 

Leasing & Hyrköp

Leasing för företag
Vi erbjuder leasing via Wasa Kredit. I dagsläget finns tyvärr ingen automatisk tjänst direkt i vår webbutik, utan tas manuellt vid efterfrågan.
Välj själv hur många månader du vill lägga upp din leasing på och signera direkt och enkelt med Mobilt BankID.
Välj mellan: 12 Månader / 24 Månader / 36 Månader / 48 Månader / 60 Månader. Den aktuella räntan och månadskostnad varierar och redovisas innan signering av avtal.
Det är alltid firmatecknare som behöver signera köpet via Mobilt BankID.

Kontakta oss för mer information gällande leasing!

Leveransvillkor
 
Leverans/fraktmetoder:
För privatkunder skickar vi samtliga försändelser till servicepoint/utlämningsställe med avisering förutom de sändningar som skickas på Pall som istället skickas med hemleverans.
För orders till Bostadsrättsföreningar som oftast inte har ett bemannat kontor skickas även dessa på samma sätt som för privatpersoner.
För företag gäller företagspaket med leverans till angiven adress.

I vissa fall skickas Er order från externlager eller direkt från leverantör för att kunna erbjuda snabbare leveranser. Detta innebär att i undantagsfall, kan avsändaren vara annan än Widab AB. Om man har frågor angående avsändaren eller är osäker i samband med order kan man alltid kontakta Widab kundtjänst för att säkerställa att det är vi som har skickat eran sändning.

Hämta ut paket på Widab
Du kan välja "Hämtas på widab i Hjo" om du vill hämta det hos oss. Adressen är Industrigatan 27, 54450 Hjo. Om du valt detta fraktsätt men ändå vill att vi skickar din order kommer en frakt att debiteras.

Leveranstid
Leveranstiden kan variera men är vanligtvis 1-5 arbetsdagar från beställningsdagen. Är varan/varorna slut eller om det rör sig en beställningsvara kan leveransen ta ytteligare tid att leverera. Kontakta kundtjänst för närmare information. Vid en eventuell leveransförsening meddelas du via e-post eller telefon. Vid leveransförsening har du rätt att häva ditt köp.
 
Leveransvillkor/leveransförseningar:
Vårt motto är att skicka er leverans samma dag eller dagen efter beställning.
För varor som tillfälligt är slut eller restnoterade kan leverans upp till 7 dagar förekomma. För leveranser med förseningar kontaktar Widab dig som kund enligt de uppgifter som angivits vid beställning. Köpare/kund har alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid eventuell försening. (gäller ej tjänst eller produkt som specialanpassats eller anskaffats av kund)

Fraktpriser
Fraktkostnaderna är uppdelade i olika fraktklasser beroende på artiklar, vikt, tillverkare m.m.

Fraktklass 1: 96kr
Fraktklass 2: 196kr
Fraktklass 3: 296kr
Fraktklass 4: 596kr
Fraktklass 5: 796kr (Farligt gods, så som kem/rengöring)
Fraktklass 6: 996kr
Fraktklass 7: 1296kr
Fraktklass 8: 1996kr

Alla fraktpriser ovan är exkl moms.
 
Leveranskontroll / Avvikelsekontroll
Vid avvikelse på leverans skall detta anmälas direkt vid paket/leveransens ankomst.
 
Frakt- Transportskador
Fraktskador / transportskador ska anmälas direkt till fraktbolaget senast 24 timmar efter mottagandet av gods. Om du/mottagare signerat mottaget gods är det mellan dig och fraktbolaget som hanteringen görs. Skriv inte på fraktsedel innan varan är kontrollerad och antal kolli är räknade. (vid avvikelse, se leveranskontroll / avvikelsekontroll)
 
Ej uthämtad eller ej mottagen order
För paket som ej löst ut och sedan gått i retur till Widab tar vi ut en avgift på 350:- plus faktisk kostnad för hantering och fraktkostnader. (inkl moms)
 
Delad order
Det kan i vissa fall förekomma att en order blir delad i leverans. Detta ändrar inte fraktkostnaden vid en weborder.

Retur av produkt
Alla returer måste anmälas till oss innan åtgärd så vi kan skapa upp ett ärende. Kontakt oss via mail med ert ordernummer så startar vi ett ärende.
Vid retur eller byten står du som köpare för returfrakten tillbaka till oss. Returkostnaden baseras på produkt och varierar därför med priser från 200kr. Vi hjälper till och skickar dig en returfraktsedel via mail när hanteringen är igång för att göra det så enkelt och smidigt som möjligt för dig som kund och säkerställa att returen kommer tillbaka till oss på rätt sätt.

OBS, viktig information kring returer

  • I vissa fall där produkter skickats från externlager/direkt från leverantörens lager tas en avgift ut för retur av produkt (Gäller företag). Denna kostnad kan vara allt från 500kr ex moms till en viss procent av ordervärdet. Du får information om detta när ditt returärende är startat.

  • Vi har ingen möjlighet att ta emot försändelser som anländer till utlämningsställen. Om du själv bekostar returfrakt mot ett uthämtningsställe kommer detta alltså inte att hämtas upp av oss.

 
Garanti & reklamation
Garantier på varor lämnas av produkternas respektive tillverkare. Widab lämnar inga ytterligare garantier utöver respektive tillverkares specificerade garantivillkor.

1års garanti och 3 års reklamationsrätt för privatpersoner.
1års garanti för företagsköp.

Flera av våra produkter har ett bättre garantivillkor så som 3 eller 5 års garanti eller liknande.
Var uppmärksam på att det gäller andra regler för garanti och reklamation för företag. Företag får endast den garanti som ges från tillverkaren. Garantitiden kan i dessa fall variera lite från tillverkare till tillverkare. Företag har heller inte någon reklamationsrätt utöver garantirätten som ges från tillverkaren.
 
Montering & installation
Medföljer installation och monteringsanvisning för alla våra produkter.
1-fas maskiner sitter stickpropp monterad vid leverans.
3-fas maskiner kan sakna anslutningsdon och bör installeras av behörig elektriker. Vi på Widab kan förberedda din produkt med rätt kontakt/anslutningsdon vid beställning om notis om detta görs.
 
Ångerrätt & Öppet köp
Enligt distansavtalslagen har privatpersoner rätt till ångerrätt i 14 dagar. Produkt/vara ska vara i originalförpackning och i oförändrat skick. Innan en retur ska ske skall widab kontaktats och startat ett returärende. Returfrakt bekostas alltid av dig som kund och ska vara tydligt märkt med returnummer, namn, ordernummer och medföljer gör även en förklaring till retur.

För företag gäller ej ångerrätt.

Riktlinjer för retur och byte för att undvika avdrag för värdeminskning:

  • Om varans förpackning är återförslutningsbar så har du rätt att öppna förpackningen och kontrollera samt prova varan. Varan skall vid retur däremot vara i originalskick samt i sin originalförpackning.
  • Varan/Varorna skall returneras i sin originalförpackning, förpackningen får ej vara skadad och allt ursprungligt innehåll skall medfölja. 
  • Varan/Varorna får ej ha varit monterade, använda eller på annat sätt avvika från sitt ursprungliga skick.
  • Specialbeställda eller specialtillverkade produkter så som exempelvis måttbeställning av rostfria bänkar eller bokningstavlor, bokningslås med unik gravering etc. tas ej i retur.
  • I vissa fall där produkter skickats från externlager tas en avgift ut för retur av produkt (Gäller företag). Denna kostnad kan vara allt från 500kr ex moms till en viss procent av ordervärdet.

Öppet köp
Öppet köp i 60 dagar för privatpersoner. (Företag erhåller ej öppet köp)

Återbetalning
All återbetalning sker till av er uppgivet bankkonto eller bankgiro senast 14 dagar efter att vi godkänt och mottagit er returnerade vara.

Tvist

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.


Säkerhet & Sekretess

Personuppgifter & GDPR

Vi hanterar dina personuppgifter enligt GDPR. När du gör en beställning hos oss uppger du dina personuppgifter. Samtidigt godkänner du att vi sparar och anävnder dessa för att vi sedan ska kunna fullfölja våra åttaganden mot dig som kund. Vi dokumenterar dessutom viss kommunikation som vi haft med dig som kund via e-post för att ge dig den absolut bästa servicen. Enligt Dataskyddsförordningen (GDPR) har du som kund rätt att få den information som vi har registrerat och sparat om dig.

Cookies
Enligt lag ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande.
Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information får du på Post- och telestyrelsens hemsida. För att hålla ordning på bl.a inloggning, kundkorg och statistik används här cookies (sessioncookies) som lagras på besökarens dator.

Nyhetsbrev och utskick

Nyhetsbrev
När du genomfört ett köp hos oss hamnar den registrerade epostadressen i vår lista för nyhetsbrev. Vi skickar maximalt ut 1 nyhetsbrev i månaden och det går enkelt att avregistrera sig längst ned i brevet vi skickar ut.

 

Kontakt och övrigt information

Skapa konto
När ni registrerar er som kund hos oss placeras ni automatiskt i en ny kundgrupp med unik prislista. Om du nyligen gjort ett köp hos oss, för att skapa ett konto i efterhand återbetalas inte den ev. mellanskillnaden tillbaka.

Beröm eller klagomål tas tacksamt emot via vår Kundservice. Vid eventuella tvister är vår målsättning att alltid komma fram till bästa möjliga lösning på det inträffade. Vid en eventuell tvist hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) följer vi alltid den rekommendation som ges av ARN. Konsumentköplagen (KKL) samt Distanshandelslagen (DHL) är tvingande lagar vi som återförsäljare arbetar efter. Våra köpvillkor är komplement till dessa bägge lagar.

Vår huvudkontor och lager är beläget i Hjo på följande adress:

WIDAB i Skaraborg AB (559019-4881)
Industrigatan 27
544 50 Hjo



Tack för du valt att handla hos widab.se!

 

Garanti - för service & reservdelar

Varumärke Service Reservdelar
Asko Professional 2 år -
Bakepartner & Pizzamaster 1 år -
Bakers 1 år -
Björn (Varimixer) - 2 år
Bravilor Bonamat - 2 år
Brema - 1 år
Coffee Queen 1 år -
Dito Sama 2 år -
Elektrotermo - 1 år
Exxent 1 år -
Ergofokus 2 år -
Fribergs Verkstäder 1 år -
Gastroteknik 2 år -
Gram 1 år -
Granuldisk 1 år -
Haglund Industri 1 år -
Hallins 2 år -
Hobart

2 år (Ecomax 1år)

-
Hoshizaki 2 år -
Hounö 1 år > 4 år
Hällde 1 år -
Idesta 1 år -
Infrico - 2 år
Liebherr 3-5 år** -
Mkab 1 år 1 år
Molins Rostfria 1 år -
MyChef 1 år (+1år*) -
Patina 1 år -
Porkka 1-3 år** -
Potis - 6 mån
Prodel Bags 1 år -
Rational 1 år (+1år*) -
Robot Coupe 1 år -
Sincold 1 år -
Scandomestic 2 år -
Samsung 1 år -
SDX 1 år -
Smeg 1 år (+1år*) -
StayHot 1 år -
Tefcold 1 år -
Valentine 1 år 2 år
Wery 1 år 1 år
Wexiödisk 1 år (+1år*) 3 mån - 1 år
Whirlpool 2 år -
Zanussi 1 år -

* Vissa tillverkare erbjuder förlängd garanti vid registrering av produkt, utfört av certifierad servicepartner. Detta anges då inom parantes, exempelvis "1 år (+ 1år)".

** Vissa tillverkare har olika långa garantier på deras produkter och är alltså produktunikt. Allt från 1 till 5 år. Detta anges då exempelvis "1-2år"